فاش

فاش

هنر و سینما , شعر و ترانه , نقد و تحلیل , وب نوشتهای محمد احمدزاده
فاش

فاش

هنر و سینما , شعر و ترانه , نقد و تحلیل , وب نوشتهای محمد احمدزاده

لطفا کسی برای من توضیح دهد ( دغدغه هایی در باب سینما )

 لطفا کسی برای من توضیح دهد

دغدغه هایی در باب سینما

 

"مافیلم هایی را که صحیح بدانیم نمایش میدهیم ", " فضای سینما مسموم است " , " من خودم یک جانباز هستم " , " برخی سینما را خانه ی پدری خود قلمداد میکنند " و ... این روزها چقدر از این نقل قول ها شنیده ایم ؟ فکر میکنید اصلی ترین قربانی این دعواها چه کسی یا چه چیزی است ؟

واضح تر بگویم ماجرای فیلم های خصوصی و گشت ارشاد حادثه نبودند , حتی افاضات تشکیلات خودگردان حوزه ی هنری و شهرداری هنردوست تهران ( که هر چه به انتخابات نزدیک میشویم نامش بیشتر توی کنسرت ها و فیلم ها و خبرگزاری هاست )  یا تحرکات چریکی خانه ی سینما و ... همه این اتفاق ها در ماههای اخیر قابل پیش بینی بودند و هستند . به دهه ی شصت سینمای ایران نگاه کنید , چیزی به نام بخش خصوصی وجود ندارد , همه میدانند متولی سینما کجاست و شرایط به هر نحوی که هست شفاف و قابل رویت است , البته آن وضعیت برخواسته از زمان خود و نه تمهیدی در خور تقدیر از مسئولین و دقیقا به همین دلیل ماندگار نشد , چون قانونا سینما هیچگاه یک متولی مستقل و تعیین کننده نداشته است . امروز اگر کسی قصد ساخت و ساز در سطح شهر را دارد می داند که طرف حسابش شهرداری است یا واضح است تعیین میزان استاندارد مواد غذایی ربطی به وزارت راه ندارد اما در سینما اینطور نیست !

انگار واقعا هیچ مرجعی برای قانونی دانستن یک فیلم و یا اصلا قانونی برای درجه بندی آتار سینمایی وجود ندارد , شاید از جنبه هایی بتوان حرکت اخیر حوزه و شهرداری در نمایش ندادن آنچه فیلم های ضد ارزشی نامیدند را قابل دفاع نامید اما براستی باید پرسید مرز بین سلیقه و قانون کجاست ؟ و اساسا چرا قانون بوجود آمده است ؟ اتفاق هولناک اینجاست که در ساختار پوسیده ی فعلی با تغییر مدیران , ارزش ها نیز عوض می شوند کما اینکه در دوره ی اصلاحات شاهد چرخش صدو چند درجه ی معیار ها بودیم . فلانی کتاب حجاب شهید مطهری را توی دست بد من های فیلمش اینسرت می گرفت و مقابل چشمان وزیر بدن نمایی های خانم بازیگر در جشنواره ی تئاتر ایران زمین تقبیح نمی شد , شکاف بی حد و حصر دوره ی اصلاحات از ارزشهای اصیل انقلاب ناشی از همین مساله بود که هیچ قانونی مبنی بر اصول مجوز دادن و چرایی و چگونگی این امر روشن نشده بود .

پراکنده نگویم , سینمای ما در سه حوزه ی تولید؛توزیع و پخش کاملا بی اکتفاست , سینما گم شده است ؛ از طرفی آقایان از خصوصی سازی میگویند ؛ از جهتی دیگر هیچ کس واقعا نمی داند چه چیزی تضمین کننده ی اکران فیلم هاست ؟ سینماداران مجوز باطل میکنند و نمایندگان صنوف بیانیه ی سیاسی میدهند در حالی که کسی با مافیای پول و جناح بازی و غول های سینما خور مشکلی ندارد , مطمئن باشید اوضاع از این هم پیچیده تر خواهد شد !

باید تکلیفمان را روشن کنیم , تا چه زمانی سینما پسربچه ی قاقا لی لی خور دولت ها خواهد بود ؟ اگر آرمانمان رشد و پویای سینمایی مستقل و ارزشمدار ( به معنای واقعی نه سفارشی ساز دولت ها ) است باید در درجه ی اول شرایط اکران , مرجع اصلی توزیع ( مرجعی که نزد حوزه و شهرداری مقامی بالاتر از سیب زمینی داشته باشد ) مهمتر معیاراصلی برای مجوز دهی روشن باشد . اینها اصلا قبل از این هستند که به مشکلات تولید , پورسانت ها و اعتیاد سینما به فارابی و حمایتها برسیم . وقتی شما ندانید چه چیزی میتوانید بگویید , چگونگی آن زیاد مهم نیست .

لطفا کسی برای من توضیح دهد چگونه ارزش ها تغییر میکنند تا به رنگ ارغوان ناگهان مجوز بگیرد و حتی از صدا و سیما به کرات پخش شود ؟ با کدام معیار فیلم بعد ظهر سگی با آن شروع اروتیک و تمسخر بسیج و بسیجی به راحتی و گستردگی اکران می شود و فیلم گشت ارشاد با این حجمه روبرو ؟ ( در حالی که دومی خط کشی را نشانمان میدهد که در اولی تمسخر شده بود نه نقد ) چگونه شوخی با اشخاص معلوم در اخراجی های 3 مجاز است ولی عطاران باید نام فیلمش را به خاطر برخی برداشتها تغییر می داد ؟ اشتباه نکنید من هیچکدام از نگاهها را رد یا تایید نمی کنم , فعلا حرف اینجاست که بی قانونی و سلیقه محوری غیر قابل قبول است , نباید بگذاریم ارزشها به دست افراد بیافتد و دولت ها هر طور که میخواهند اسلام را تأویل کنند و البته این کاری است که تنها از دست قانونگذاران بر می آید .

اگر نمایندگان محترم به ساختار پوسیده ی فرهنگی کشور که لزوما باید از اساس تعمیر شوند ؛ نگاهی کاربردی بیاندازند بد نیست , بد نیست اگر بپرسند ریشه ی اصلی فساد در کجاست , و چگونه می شود در همین ساختار آثاری اسلام ستیز و فساد پرور رشد میکنند , آیا وظیفه ی قانونگذاران تنها تماشای چند فیلم و تصمیمات مقطعی و مسکن گون است ؟ آن هم پس از طیف عظیمی از تشنجات و درگیری ها , باید شفافیت در مدیریت و قوانین حوزه ی سینما بوجود بیاید ؛ همگی از دغدغه های فرهنگی حضرت آقا و امر برزمین مانده ی انقلاب فرهنگی با خبریم  , وقتی آرمان انقلاب اسلامی سینما را یکی از مهم ترین عرصه های اثر گذاری بر جامعه می دانند , هنوز مجوز مال آنهایی است که با فیلمفارسی های مبتذلشان اساس حجاب و حیا را تبر میزنند و اجتماعی سازان به خاطر نقد جامعه مهر سیاسی بودن میخورند , با تغییر دولت ها انگار ارزشها تغییر میکنند و سینما مثل کودکی صغیر کتک خوردن یاد میگیرد .

باید قانون روشنگر و فصل الخطاب باشد , برای همه , حوزه و غیر حوزه , کوچک و بزرگ , سلحشور و جیرانی ندارد باید همه بدانند قانون چه میگوید آنگاه است احساس اطمینان در هنرمند و تماشاگر بوجود می آید . البته نگارنده قصد سیاه نمایی دست آورد های این حوزه را ندارم اما همه میدانیم سینمای امروز ما با همه ی برکاتش در اندازه ی آرمانی که بر دوش دارد نیست , بحث در ساختار است , قانون گذاران باید مقدمه ی این دوره ی عبور را تا استقلال و پویایی کامل سینما فراهم کنند .

تفکری که با انقلاب اسلامی در جهان امروز مطرح شده است تفکر تازه ای است که باید به ظهور تحولاتی عظیم در صورت این تمدن نیز بینجامد , چرا که "صورت" در عالم وجود همواره تابع "سیرت" است و وظیفه ی ایجاد این تحول نیز جز ما – که پرورده ی این تفکر هستیم – بر گرده ی چه کسانی می تواند باشد ؟ 1  

 .................................................................................

1 : سید مرتضی آوینی . آیینه ی جادو . صفحه ی 18

.................................................................................

بعدا نوشت :

لینک این مطلب در جوان پرس

لینک این مطلب در منتقد دات آی آر

نظرات 23 + ارسال نظر

سلام محمدجان
جدای از اینکه جواب اسمس ها و پیام های منو نمیدی ...عرض کنم که :
تا وقتی این چند سلیقه گی ها در کشور ما وجود دارد، به یک نتیجه درست حسابی نمیرسیم.
.......
ادامه نظردر پیام بعدی که در چند دقیقه دیگر منتشر خواهد شد.
راستی عیدت مبارک

سلام
مرسی
دیگر چه میتوان گفت ؟

با کلیت متن موافقم و این که بی قانونی نه تنها تو سینما بلکه تو حوزه کتاب و نشر و ... بیداد میکنه
اینجوری که بوش داره میاد
شاید در سینما رو تخته کنن!!

مرسی از مطالعه ات
خرابه که در نداره تخته کنن ...

جواد همون قنبری 15 تیر 1391 ساعت 12:58

سلام
محمد اولا خسته نباشی:
مقاله هایی که توشون از کلمه هایی مثل حضرت آقا ،آرمان های انقلاب،دغدغه ی فرهنگی و قس علی هذا استفاده می شه خیلی مورد پسند تفکر نیست و تجربتا تاثیر گذاری خاصی هم نداره.
منظورم این نیست که به اون کلمه های بالایی توهینی کرده باشم اما من بیشتر التزام تو رو به ولایت فقیه حس کردم تا نقد سینمایی.
راه حل هم ندیدم و اگر التزام به قانون مد نظر توئه باید بگم من به قانون هایی مه هر روز در مجلس به تصویب می رسن به دید وحی منزل نمی تونم نگاه کنم.قابل توجه دوستانی که می خواهن انگ لا مذهبی به من بزنن بگم اسلام دین کاملیه اما فضایی که ما توش نفس می کشیم بوی اسلام نمی ده .
خیلی قلقلکم دادی تا این حرفا رو بزنم.عذ می خوام
و در ضمن اگه همدیگرو دیدیم بخوای باهام بحث کنی می زنمتا!!!
خودافیس

سلام
مرسی از مطالعه ات
..................
جالبه
خیلی مورد پسند تفکر نیست ؟
یعنی چی الان ؟
خیلی مورد پسند کدوم تفکر نیست ؟
اصلا ولایت فقیه ذات تفکره ؛ آرمان نباشه انسان نیست
این که جناب عالی یا هر کسی از چه چیزی خوشش میاد یا اثر میگیره برام مهم نیست , نیت بیان تفکراتمه
شما نمیخای جای رهبری جنیفرلوپز بذار ! جای آرمان هم شلغم !
دوست عزیز
میشه بگی چرا باید سینما وجود داشته باشه ؟
سینما اگه به درد مردم و فرهنگ این مملکت نخوره لای جرز دیوار هم زیادیشه ...
ای کاش به جای فرافکنی با منطق نگاه میکردی
مهم نیست تو به دید وحی منزل نگاه میکنی یا نه
مهم اینه مملکت باید قانون داشته باشه
البته ترجیح میدم شما خوشت نیاد از مطلب
تا یه سری ادای اومانیستی روشنفکر زده ی ببو مدرنی از خودم در بیارم تا بعد نگن فلانی ولایت فقیه رو بت کرده
به درک که الان مملکت اسلامی نیست کاسه ی سر من که اسلامیه !
هنر برای هنر یه جکه
در خوشبینانه ترین حالت هنر برای نفسانیات بشره
من برای رهاییت از بند ظاله ی انحتاط تفکر پلاستیکی غربی
ارجاعت میدم به مقاله ی تاملاتی در باب سینما
از آوینی
ایشالله یاد بگیریم دنیارو با عینک خودمون نگاه کنیم
...........................
جواد رفاقتی برنامه رو یه کاریش بکن ...

یعنی شما میگی سینما نباشه بهتره؟
صورت مسئله رو پاک کنیم؟


سلام
منظورتون نویسنده است ؟
نه اصلا ...
چرا این برداشتو کردین ؟

تو مشهد استاد آرش ضیایی رو ملاقات کردم.حرفای ایشون برای من سند و حجت هست.نظرات ایشون هم درمورد سینما ی اکنون جویا شوید.
به هر حال ایشون یکی از کسانی هستند که مورد بی مهری قرار گرفتند.
8سال پیش که با استاد آشنا شدم، تا چند روز پیش، هیچ تغییری در ایشون مشاهد نکردم.
ایشون خیلی بزرگوارن و خیلی نکته سنج.
سایت استاد رو بزودی راه اندازی میکنیم....
منتظر باشید

ایشالله
مراقب دوماد ما باش

سلام
نمی دونم چرا فقط حس کردم با سینما مخالفی.
ناخواسته یاد کسایی افتادم که به جای پیدا کردن راه حل ترجیح می دن صورت مسئله پاک بشه.
البته خوندن پاسختون به آقای قنبری هم بی تاثیر نبود. احتمالا اشتباه از من بوده .

نه داستان در مورد وجود سینما نیست
منظور چرایی وجود سینماست
من و جواد اگه تو سر و کله ی هم نزنیم غلظت خونمون پایین میاد ...
مرسی

رضا 16 تیر 1391 ساعت 17:20 http://www.talkh-sn.blogfa.com

چه دسته گل‌هایی
که برای تصاحب قلبی می‌رفتند
اما تنها
گلدانی را اشغال کردند ...

ممنون
زیبا بود

ی الف 16 تیر 1391 ساعت 18:05 http://mypaperboat.blogfa.com

سلام
عید بر شما مبارک
قربانی تمام این بی قانونی ها خودِ سینماست که بخاطر عده ای زیز سوال میره...قربانی این فیلم های مبتذل نوجوانان و جوانان ساده دلی هستند که به گامانشان سینما با آن ها صداقت دارد و از ان ها الگو می گیرد.

لحظه هایتان لبریز از شوق زندگی.

سلام
ممنون از مطالعه اتون
این دردا آخرش منو لاغر میکنن ...

پرتقال 16 تیر 1391 ساعت 19:22

راست میگی

جدا ؟

وقتی جواد قنبری قاضی جهانی میاد نظرات منو سانسور میکنه به نظر شما میخواهید سینمای عدالت محورانه و آزادانه داشته باشیم؟
همش مزخرفه ....
.............
مملکت بی ولایت ، مملکتیه که همه در /ان رئیس هستند و عقل کل....
ما یادگرفتیم در هر جمعی ،یک نفر رهبر باشد ... حتا در کوهنوردی....
توضیحات بعدا

سلام
ممنون از حضورات احمد جان
متاسفانه جواد و برخی دوستان به بیماری فرافکنی و
نمیدانم چه میخواهم مبتلان ...
یه چیزی تو مایه های ادای روشنفکری ... اه اه اه
موهام سیخ سیخ شد ...

سلا
از پاسخ به کامنت آقای قنبری خوشم اومد
دیگه چی
اسم بزرگان را نبریم چون فایده نداره
زیبا گفتین:واسه کی فایده نداره؟؟؟
منم مثل شما در منتقد مینویسم
البته شما بسیار بزرگوارید که این یاداشت را نوشتید
به من سر بزنید
قا قا لی لی خور هم بسیار به جا بود
اگه سر زدین یک کامنت خالی هم که شده بگذارید تا بفهمم اومدین
امیدوارم تعامل بیشتری داشته باشیم
naghde7.blogfa.com

سلام
اولا ممنون از مطالعه تون
و اینکه افتخار دادین لینک کردین
فکر نمی کردم منتقد متنم رو بزنه
معمولا سایت ها جناح بازی و فرد بازی و ...
فضای منتدو خیلی خوب دیدم ...
.....................
همچنین
حتما سرمیزنم
بازهم تشکر بابت مطالعه
یا علی

حسین رازی زاده 17 تیر 1391 ساعت 21:52

البته سایت منتقد جناح بازی نداره چون سایت تخصصی هست
صفحه من:
montaghed.ir/Show_Nevisandeh.asp?WriterID=440

آره
ولی خب مثلا ماهنامه فیلم اینطوری نیست
یه جاهایی سیاسیه
مثلا اصلا روی روزهای زندگی که واقعا قابل تأمله مانور نداد
در حالی که عکس روی جلد ها و پرونده های ویژه اش
مال یه طیف خاص فیلم سازهاست
جالبه بعد ادعای تبعیض رسانه ای شون کر میکنه آدمو ...
.....
اونجا پیداتون کردم
ممنون

ریحانه 17 تیر 1391 ساعت 23:02 http://www.reyhane70.blogfa.com

سلام
مطلبو خیلی خوندم متاسفانه چون هیچ وقتی نذاشته م در ین مورد و درگیر نبودم کمی گنگ بود ولی این هست که قانون نباشه هیچ امری تو مسیر صحیحش نخواهد بود...
در ضمن پاسخ به کامنت ها ==> عالی بود...
خداقوت

سلام
ممنون از مطالعه تون
.....
میگم انگار بخش پاسخ به کامنتها از مطالب محبوب ترن ...
مرسی
یا علی

ریحانه 17 تیر 1391 ساعت 23:19 http://www.reyhane70.blogfa.com

نه مطمئنا اصل مطلبه ولی بنظرم پاسخ بهشون یه بخشی از مطلبه...حداقل در این مورد...

موفق باشید

ممنون
نه شوخی کردم
به خاطر همینه سعی میکنیم به دقت کامنتها رو بخونیم و
جوابای سفارشی و الکی ندیم
موفق باشید

جواد همون قنبری 18 تیر 1391 ساعت 00:07

نمی خواستم ادامه بدم این مکالمه رو ولی...
محمد جان:
قدم اول تو برقراری دیالوگ اهانت نکردن به طرف مقابله...
تو توی نوعی تقصیری نمی بینم چون فضای جامعه می طلبه که با زبانی حرف بزنی که عرف جامعه تورو هنرمند متعهد صدا کنن اما به عقیده ی من تعهدی که آیت الله خامنه ای ازون اسم می بره تعهد عملی به اسلامه نه تو بوق و کرنا کردنش...با احترام بوی تملق فضای متنای این چنینی رو گرفته.
...........
والبته باید بگم این خیلی ارزش داره که من وتو می تونیم این جوری با نظرات مخالف باهم رفاقت کنیم و این یعنی تضارب آرا.
...........

سلام
شرمنده امروز نتونستم بیام فردا حتما هماهنگ میشیم
...................
اتفاقا میخاسم بنویسم یه جایی
که من و همین جواد آقا تا حالا بیش از ده تا کار مشترک کلیپ و فیلم و تئاتر و نوشتن و ...
اونم با 23 سال رفاقت از بدو تولد داشتیم
الانم در حال تدارک یه تئاتریم که متن و کارگردانیش مشترکه
به نظر من مهم تر از بحثای طلبگی و اختلاف نظر ها
اینه که باید یاد بگیریم همدیگرو تحمل کنیم
..................
حالا برگردیم سر بحثمون ...
من یه رفیقی داشتم مشهد میگفتم چرا نماز جماعت
نمیای مسجد دانشگاه
میگفت خیلیا ریا میکنن حالم بد میشه
چند ماه بعد یکی از دوستان پرسید چرا فلانی نمیاد نماز
گفتم خیلی ریا میکنه حالش بد میشه ...
قصه همینه جواد جون
حرفمو گوش بده , ظاهرمو بفهم در مورد درونم قضاوت نکن !
این بوغ و کرنا نیست
تو بودی توی حوزه هنری سر جلسه ی پرفورمنس آرت
یک کلمه از این حرفها نزدم
چون جاش نبود اما اینجا چی ؟ من به اندازه ی خودم میخام تز بدم واسه سینمای ایران , حداقل در حد خودم
باید از چیزایی که دوست دارم بگم یا نه ؟
اتفاقا حالم از واژه ی هنرمند متعهد به هم میخوره ...
اصلا متعهد بودن جزءی از هنره
الان کسایی که این اسمو دارن و ادعای اصلاح جامعه
در درجه ی اول هنرمند نیستند یعنی دیدگاه هنری ندارن
من پشت سلحشور و دهنمکی نماز میخونم
اما اینکه فیلم بسازن ...
هنرمند اساسا باید جنون هنری داشته باشه
که با دیدن یه تابلو به وجد بیاد ...
.....................................
تو راست میگی
من خودم به اسلام واقعی عمل نمی کنم
اما هنوز فکر میکنم سعادت بشر در عمل به اسلامه

ثانیه 18 تیر 1391 ساعت 00:23 http://www.pinokiyo71.blogfa.com


سلام

من اومدم

نمیشه همین حرفا رو کوتاه تر گفت

من تازه امنتحانام تموم شده
متن طولانی می بینم

حالمان سخت گرفته می شود

چرا میشه ...
اما میدونین دیگه
جوون و کل کل ...
سیو کنین بعدا که حوصله داشتین
مطالعه کنین
خسته نباشم ؟

راوی 18 تیر 1391 ساعت 12:52 http://sotone-tavaghof.blogfa.com/

موافقم با متنی که نوشتی

ممنون
منم موافقم با نظری که دادی

هنرمندی که هنوز نمیتونه تشخیص بده سیگار کشیدن برایش ضرر دارد یا نه بهتر است که قید هنر را بزند....

آره تو خیلی بدبختی فلانی....
.
.
.
.
هنوز تو هویت خودشون موندن میان برا جامعه تصمیم میگیرن

راست میگی
دعا کن روبراه شم ...

سلااااااام
چراباهم دعوامی کنید!!!دلم گرفت
چقداوضاع خرابه
متنتون روخوندم..اونجاهاییشوکه فهمیدم موافق بودم..
کاش هرچیزی سرجای خودش بود

سلام
توی فضای مباحثه زیاد حساس نباشین
تازه این که مکتوبه
ما مناظره های فیزیکی هم داریم !
..............
کاش

حسین رازی زاده 19 تیر 1391 ساعت 20:21

ممنون از نظرتون

خواهش میکنم
ممنون از مطلبتون

زهرا 20 تیر 1391 ساعت 13:45 http://maande90.blogfa.com

سلام.
راستش ترجیح میدم فقط بخونم متن هایی رو که بوی سیاست میدن ...
فقط یه سوال !!! اینجا با یه متن دیگه هم آپ شده بود دیگه !!! پاک شد آیا ؟!؟!

سلام
ما هم مینویسیم که فقط خونده بشه ...
..............
توی پست جدید توضیحات داده شده
در گوشی بگم
اونم سیاسیه ...

اون فحش رو به جیم قاف قاف دادم نه به شما جناب احمد زاده ....

ای وای ...
قلب گذاشتی یه جوری شدم

دیریمیست در بستر یک زندگی فرضی/یاداشتی کوتاه بر فیلم پرسه درمه
سلام
آپ هستم
لطفا سر بزنین

سلام
حتما

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد