فاش

فاش

هنر و سینما , شعر و ترانه , نقد و تحلیل , وب نوشتهای محمد احمدزاده
فاش

فاش

هنر و سینما , شعر و ترانه , نقد و تحلیل , وب نوشتهای محمد احمدزاده

ابسوردیه ای بر فیلمی که ابسورد نیست !

بی خود و بی جهت ... یک مزخرف دیگر در ادامه ی بلغوریجات آقای مثلا ابسورد ... جالبش این جاست که همین چند فیلم ابسورد کاهانی به شدت دارای پیام های سیاسی و اجتماعی و ... خلاصه همه چی ! غیر از پوچ گرایی بوده اند و هنوز منتقدان سینمایی از این واژه ی کاملا بی ربط با سازنده و فیلمهایش استفاده می کنند .

فیلم هم بیخود است هم نیست , بیخودی اساسی فیلم پاشنه ی آشیل اصلی داستان است که مثل آثار دیگر این سالهای سینمای روشنفکری ایران به هزار و یک ضرب و زور در یک حالت وا ماندگی و بیچارگی و بدبختی قرار دارد ... وضعیتی که از همان شهر زیبا و هفت دقیقه تا پاییز و اینجا بدون من و ... شده است زمینه ی جامعه نگری دوستان , همه بدبخت هستند , تو هم باید بپذیری ... بدبخت !

فیلم نمی گوید چطور می شود دو خانواده آن هم ساکن تهران یک محیط سه در چهار پیدا نمی کنند برای اثاثشان , یعنی یک فامیل , دوست , آشنا ... البته کاهانی خود را به نفهمی نمی زند اما باید بپذیرد نمی شود هر چهار شخصیت اینقدر بی کس باشند ؛ فیلم نمی گوید چطور شخصیت الهه با بازی نگار جواهریان حامله شده است , آنچه بر می آید از پنهان کاری گویا قضیه "زنا" و رابطه ی پنهانی بوده است , تعجب بر انگیز نیست ...حتی اگر شرعی بوده باشد هم مساله ای نیست ؛ ما همه یمان توی فک و فامیلمان یک دختر مذهبی داریم که قبل از ازدواج حامله شده باشد ؟ مگر نه !!!



فیلم در قضیه ی بچه و هم در بسیاری جهات ترسوست ... آن هم نه از سانسور چی که از مخاطب , چون اگر الهه فرد " بی بند و باری "باشد چگونه باید فحش های کاهانی به جامعه ی مذهبی و متدین کشور از همان سکانس ماهواره قالب شوند ؟ باید نمایندگانی داشته باشد برای مذهب ... خب دختر بالاخره چه رویکردی دارد ؟ مادر الهه که به نظر بازی اش الهام گرفته از میمیک های واقعی هیتلر در رژه های جنگ جهانی است طبق همان بی نظمی داستان مثل باد کنک بولد می شود , یک " بد من " که قشنگ نماینده ی جمهوری اسلامی است هم از نظر ثروت هم از نظر عقیده و موقعیت مناسبی است برای روشنفکری که حالا دست از شوخی های ائروتیک مثل دیالوگ " گیر کرد " در هیچ بر داشته است و به زبان مرسوم دوره ی اصلاحات فحاشی می کند . بعید نیست این مادر جفاکار که از قضا با پرشیایی آمده که راننده اش یک ریشو است از همان ها که کاهانی دوستشان ندارد , ناگاه چند نارنجک نیز به سمت دو خانواده ی ساده ای که توی سر و کله ی هم میزنند پرتاب کند ... جک بود شخصیت مادر ...

خرده پیرنگ های فیلم مثل رو شدن دروغ ها و لباس عروس و ... قابل دفاع است اما اصلا قابل دفاع نیست چرا اینها دست به کار نمی شوند ؟ چه طور مطمئن نبوده اند از دعوت میهمانان ؟ مگر می شود ؟ پدیده ای به نام کارت عروسی که چند روز زود تر پخش می شود کجای شلم شوربای کاهانی است ؟ یعنی اینها کارت پخش نکرده اند ؟ اینها که فرت و فرت به راننده می گویند پول تاخیر را میدهیم چرا دو تا کارگر نگرفته اند زود تر خلاص شوند ؟ بعضی رفتارهایشان که بخش زیادی از فیلم توجیح اینهاست بسیار غیر منطقی جلوه میکنند .

من " جایی برای پیره مرد ها نیست " را دوست دارم , چون نیت شخصیت ها و دلایلشان را میفهمم ( نه این که دوست دارم !! ) یک ضد پیرنگ تمام عیار که می توان همه چیزش را با خیال راحت جا به جا کرد , این آشفتگی "بیخود و بی جهت" برایم با احتساب قواعد خود ضد پیرنگ و ضد درام است , فیلم جامعه را قضاوت میکند , اصلا ابسورد نیست , اصلا بی جهت نیست آنطور که ادعا می کند , اتفاقا فیلم پایان دارد , نتیجه و درونمایه کاملا سیاسی دارد , نمی گویم بد است , میگویم دارد نگویند ندارد ... مثل یک بلند گو بیانیه می دهد به یک قشر از جامعه و بعد با آثار برادران کوئن مقایسه می شود ...

اما از حق نگذریم بازی ها عالی هستند , راننده کامیون که خود دنیایی است , و مخصوصا جواهریان که باز هم جهانی جدید از خود را رونمایی کرده است ... ولی عطاران بیش از اثر پذیری , اثر گذاشته است روی نقش , چند دیالوگش که کاملا خوراک خود اوست ... عطاران غیر طنز بازی کند مثل صندلی خالی لوس می شود ... که به نظرم اینجا هم شده است ...

حرف از ابسورد و عطاران شد آخر کاری , بگویم خوابم میاد از معدود ابسورد های خفن و ایرانی پارسال بود که بسیار هم خوش ساخت بود و اتفاقا نیمه ی دومش برخلاف گفته ها خیلی هم توی متن است و روی پا ... حالا چه ربطی به آخرین مزخرف کاهانی داشت ... بیخیال ...

اگر بخواهم در مورد اظهارات بامزه ی کاهانی در مورد حذف خودم در آثارم و ... این چیزها بگویم کار به کمدی میکشد همین ابسورد بهترمان است ...

ابسورد تر از همه ی اینها انتخاب این فیلم به عنوان اثر برتر جشنواره فجر 90 از نظر منتقدین (!) ماهنامه ی فیلم بوده است ...

به افتخار همه ی عزیزان مخصوصا عزیز اکران شده ؛ داشته باشیم کف قشنگه رو ...


نظرات 7 + ارسال نظر
یاسین 7 فروردین 1392 ساعت 19:17 http://birabtane.blogfa.com

وقتی برای یه فیلم نقد می نویسی،برای فیلم نقد بنویس نه کارگردانش،چرا فیلمای قبلیشو قضاوت می کنی؟!
کی گفته این فیلم ابزورده؟!؟! توی فیلم داد می زنن یا کارگردان خودشو پاره کرده که ثابت کنه ابزورده؟!؟!
مبنایی که برای نقدت چیدی کلا غلطه با عرض معذرت
از تو بعیده نفهمیده باشی این فیلم تیکه پاره شده هم موقع اکران و هم موقع اومدن به نمایش خانگی! اصن این فیلم یه فیلم یه ساعت و ده دیقه ای به نظر نمیاد...
بعضی جاهام خودتو به نفهمی نزن لطفا! دختره خودش به فرهاد میگه به خاطر خانواده نمی تونه ماهواره نصب کنن
یا مثلا شخصیت مادر،به والله هزاران مادر مثل این مادر دیدم که نمی خوام اسم ببرم!!!

اگه از ادبیات نوشته م ناراحت شدی مشکلی نیس! خواستم با لحن خودت جوابتو بدم تا بهتر متوجه بشی آقای فراستی

محترمه ...
نظرت
.
.
حال بحث ندارم ...
گفتگو آیین درویشی نبود
ور نه با تو ماجرا ها داشتیم ...
.
با این حال ممنون که نظرت رو میگی

Kaqazi 8 فروردین 1392 ساعت 20:24 http://hadd.blogsky.com

این فیلم نچسبه
این داستان نچسبه
این شروع داستان نچسبه
این تموم شدن نچسبه ... تعلیق بود مثلا ؟
دیالوگا میتونس بیشتر روش کار بشه ؛ ‌وقتی کل لوکیشن فیلم یه آپارتمان 70 متریه باید رو دیالوگا بیشتر کار بشه .
آقا خسته کننده بود ... حد اقل برای من .

البته سبک این جور فیلم ها کلا خسته کننده است ...
که من با اونش هم مشکل دارم ...

سعید 8 فروردین 1392 ساعت 22:05

محمد جان سلام

خیلی خوبه که سعی می کنی یک فیلم رو با دقت ببینی و براش مطلب بنویسی. این قدم اول فیلم سازیه. در مورد با دقت دیدن فیلم چند نکته است که اگه مد نظر داشته باشی هم کارت راحت تر می شه و هم موقع نوشتن می تونی با زبان علمی بنویسی.
اول اینکه اگه مطلبی که می نویسی براساس هیچ بینش علمی نباشه، دیگران به راحتی می تونن نظرت رو رد کنن. و این یعنی همون کاری که یه فیلمساز ضعیف انجام می ده. فیلم ساز ضعیف حوصله نداره بره اصول دکوپاژ رو بخونه و تمرین کنه پس دکوپاژ ضعیف طراحی می کنه و همه ردش می کنن. منتقد هر چه بیشتر با علم نقد آشنا باشه حرفش پذیرفتنی تر میشه. و اینکه آیا ما جز برای خوانده شدن می نویسیم؟؟
دوم اینکه سعی کن به هر متنی (این متن می تونه یه فیلم یا داستان یا نقاشی یا عکس باشه) به صورت یه جهان خودبسنده نگاه کنی. همه تبلیغات و حواشی رو فراموش کن. وقتی هر متن یه جهان مجزا شد، اون وقت بیا براساس منطق اون فیلم ضعف هاشو بررسی کن. مثلن با اینکه بعضی از دخترها بعد از نامزدی و قبل از ازدواج حامله میشن، ولی اصلن اهمیتی نداره که این اتفاق در واقعیت می افته یا نه. مهم اینکه در این فیلم قابل باور باشه. و با توجه به شناختی که من از فرایند حامله شدن دارم، قابل باور هست که یه دختر بعد نامزدیش حامله شده باشه. به خصوص دخترهای مذهبی که به خاطر فضای بسته خانه، از روش های تنظیم خانواده اطلاع چندانی ندارند و زودتر از موعد حامله میشن. این فقط یه مثال بود تا بتونم رو دقیق تر بزنم. اصلن فرض می کنیم در جهان واقعی هیچ کس بچه دار نمیشه مهم اینکه در این فیلم در چارچوب خود فیلم قابل باور بشه.
سوم اینکه برای نگاه دقیق به هر متنی باید با نظریات هنری آشنا باشیم. بدون فهم مفهوم روایت نمیشه در مورد ریتم حرف زد. حتی نقد محتوایی هم نظریه دارد. هیچ کس نمی تواند با نظر شخصی جایگاه زن در جامعه را تعیین کند و بعد بگوید زن در این فیلم ربطی به جایگاه واقعی آن در جامعه ندارد. همه چیز باید پله پله طی شود. به همین دلیل است که نوشتن کار سختی است.

بیشتر از این مزاحم نمیشم.
موفق باشی.

بسیار بسیار ممنون از نظر و مطالعه ات
این متنی که نوشتم جدی نبود ... معمولا این جور نوشته ها رو به چند تا سایت آشنا میدم که اینو ندادم ...
واقعا راست میگی یاد گرفتم اینو که پیش فرض هامو کنار بذارم ... چون هر وقت با پیش فرض نگاه کردم دنبال خودم گشتم توی کار ... ولی وقتی قراره به جامعه نگاه بشه باید به جامعه نگاه بشه نه معده ی فیلم ساز ...
اینها که می نویسم حتی جدی ترین هاش واقعا قابل دفاع نیستند
" نقد " نوشتن یه بگراند عظیم میخاد که من ندارم با این حال
به نظرم آدم باید چشمه اش بجوشه ... هر چرتی که شد شد .. یه روز خوب میشه ...
در مورد سوم کاملا حق با توست
من به شدت ضعف مطالعه دارم و میخام توامان با فن و تکنیک , از دوربین گرفته تا ادیوس و تدوین ... بدونم دارم چیکار میکنم , نظریات , تاریخ ... ضروریاتن واقعا ...
مرسی
خیلی خیلی لطف کردی
ممنون

شاپرک 14 فروردین 1392 ساعت 10:43 http://sahi7.blogfa.com



خوش آن دمی که بهاران قرارمان باشد

ظهور مهدی زهرا بهارمان باشد . . .

سال نو مبارک [گل][لبخند]

آمین
سال نو شما هم مبارک

ثانیه 14 فروردین 1392 ساعت 11:04 http://www.pinokiyo71.blogfa.com



سلام

فیلمو ندیدم

نقد بی فیلم مفتش گرونه


در این راستا

چیزی واسه گفتن ندارم جز
ببخشید چند لحظه...

وا قعا خسته نباشی با این نظرات کاربردی ..
من سرمو کجا بکوبم الاااان ؟؟

تا..به زودی 20 فروردین 1392 ساعت 01:04 http://khodavandekhoda.blogfa.com

سلام:)
خب من فیلمو دیدم و انقد که شما میگی ازش بدم نیومد!
درسته که یه جاهایی واقعن هم خسته کننده میشد هم اونجور که باید نبود!
ولی به نظرم نکته های ریزِ زیادی داشت..در رابطه با زندگی مشترک..یا خصوصی و اینا...!
که خیلی از ما خیلی ساده از کنارش میگذریم..بدون اینکه متوجه باشیم چه عواقبی دارن...


شخصیت "مادر" که اصن حرص درآر بود! ولی من به شخصه دیدم اینجور آدما رو..هم مرد هم زن..

دیگه همین:)

قابل بحثه ...
ممنون از مطالعه و نظرت

علی 22 فروردین 1392 ساعت 01:06 http://noghteyekur.mihanblog.com/

فیلم رو باید ببینم یه بار دیگه هم این نقد رو بخونه. فیلم ندیده می گم نقد تندی بود

والله نقد که چه عرض کنم
فحش کاری بود بیشتر ... قبلا هم گفتم زیاد جدی ننوشتم
.........
ممنون از مطالعه و نظرت

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد